Docent aan het woord | Marloes Steeg (havo)

Een vavo-opleiding bij ROC Nijmegen ziet er voor iedereen anders uit. Onze docenten helpen je graag je doel te behalen. Benieuwd wie die docenten eigenlijk zijn? Wij stellen ze aan je voor! In dit artikel maak je kennis met economiedocent Marloes Steeg die les geeft aan de havo-leerlingen.  

Even voorstellen

Marloes geeft de vakken economie en bedrijfseconomie op het vavo van het ROC Nijmegen. Ook heeft ze een eigen mentorklas met havo-leerlingen die ze extra begeleidt. “Als je aan volwassenenonderwijs denkt, dan heb je misschien een beetje een stoffig beeld van het vavo”, vertelt Marloes. “Maar dat is het juist helemaal niet.” Op het vavo zitten onder andere leerlingen die hun middelbare schooldiploma niet gehaald hebben, maar ook oudere leerlingen die om een andere reden nog een certificaat of diploma willen halen. Dat hebben ze bijvoorbeeld nodig voor een vervolgopleiding.  

Hoe ziet een havo-klas er uit? 

Marloes is mentor van een havo-klas. “De havo-leerlingen op het vavo van het ROC Nijmegen zijn vaak leerlingen die op hun vroegere middelbare school niet zo gezien werden. Ze deden wel havo, maar hadden misschien nét niet dat niveau. Ze hadden meer steun nodig gehad om het alsnog te halen. Die extra steun krijgen ze nu alsnog.” Marloes merkt dat haar havo-leerlingen vaak heel bevlogen zijn en heel graag naar een hbo willen gaan. “Daar werken ze hard voor. In het begin zijn ze misschien een beetje stil of onzeker, maar de groepsdynamiek is altijd heel fijn.”  

Wat is een typische vavo-leerling? 

Vavo-leerlingen zijn heel divers, legt Marloes uit. “Je denkt: ze komen hier allemaal voor hun diploma. Maar dat is niet altijd waar. Sommige leerlingen willen een certificaat halen voor een enkel vak of hoeven maar een klein stukje herkansen van vorig jaar. Andere leerlingen hoeven juist alleen nog maar economie en bedrijfseconomie te doen, omdat ze niet de juiste vakken voor hun vervolgopleiding in hun profiel hadden. Alle vavo-leerlingen zijn anders. En juist dat maakt het leuk.” 

Hoe houd je jouw leerlingen gefocust? 

“Ik behandel vooral de hoofdzaken en de dingen die ze echt moeten weten voor hun examen. Ook leer ik hun hoe ze het beste antwoord kunnen geven op examenvragen. Dus niet alleen de stof die ze nodig hebben, maar ook hoe ze dat moeten verwoorden zodat het past bij het antwoordmodel. Daar hebben ze voor alle vakken wat aan.” 

Hoe geef jij les?  

Marloes geeft economie en M&O (economie en bedrijfseconomie). Vakken die sommige leerlingen op de middelbare school soms afschrikken, door de vele sommetjes en lastige termen. “Maar ik probeer het anders te doen. Ik betrek altijd de praktijk erbij en wil het vak op die manier levendig houden. Ik gebruik voorbeelden uit de leefwereld van mijn leerlingen en probeer ook bij de taaie stof met grafiekjes en tekeningen te laten zien hoe iets werkt. Zodat ze er ook echt een beeld bij krijgen.” 

Wat maakt jouw werk zo leuk? 

Marloes geniet het meest van het contact met de leerlingen. “Ik probeer heel open te zijn en uit te stralen dat ze met vragen altijd naar mij toe kunnen komen. Dat kleinschalige en de persoonlijke communicatie vind ik heel fijn. Je kunt heel gemakkelijk een appje sturen: hoe ging het vandaag? Gaat alles nog goed?” Daardoor ziet ze ook heel duidelijk hoe haar leerlingen zich door het schooljaar heen ontwikkelen. “Je ziet dat ze groeien en dat hun zelfvertrouwen toeneemt. En soms lukt het even niet. Zo had ik een meisje in de klas dat al drie jaar probeerde haar havo-diploma te halen, maar het wilde niet lukken. Uiteindelijk vond ze een mbo-opleiding die perfect bij haar paste. Dat is ook heel mooi om te zien.” 

Wat zijn de sterke punten van het ROC Nijmegen? 

De kleinschalige cultuur van het vavo op ROC Nijmegen biedt een hele fijne leeromgeving voor de leerlingen, stelt Marloes. “Het is letterlijk één gang waar alle lokalen en ruimtes bij elkaar zitten. Voor de leerlingen heel fijn, want ze weten precies waar ze naartoe kunnen met hun vragen. De docenten en leerlingen leren elkaar zo ook heel goed kennen.” 

Waar ben jij het meest trots op? 

Door die kleinschaligheid, kan het vavo ook echt maatwerk bieden aan haar leerlingen. “En dat is heel belangrijk”, vindt Marloes. “Omdat iedereen hier een andere route volgt, moet je echt per leerling kijken wat hij of zij nodig heeft om te slagen. En dat doen we hier heel goed. Iedere leerling heeft zijn eigen doel en samen kijken we hoe we dat doel kunnen bereiken. Of je nu nog maar één vak hoeft te halen, of juist heel veel.”