Momenteel bekijk je deze website in een verouderde browser.

Docent aan het woord | Drik Buist (mavo)

Een vavo-opleiding bij ROC Nijmegen ziet er voor iedereen anders uit. Onze docenten helpen je graag je doel te behalen. Benieuwd wie die docenten eigenlijk zijn? Wij stellen ze aan je voor! In dit artikel maak je kennis met docent Nederlands Drik Buist. Hij geeft onder andere les aan de mavoleerlingen. 

Even voorstellen 

Drik wilde altijd al leraar worden en kwam via het speciaal onderwijs uiteindelijk terecht op een reguliere middelbare school. “Maar daar was ik niet helemaal gelukkig. Via via hoorde ik van een vacature op het vavo van ROC Nijmegen. Al na één dag werken wist ik: dit past veel beter bij mij. Ik kan me écht richten op de leerlingen en het vak, zonder allemaal gedoe er omheen. En het wordt nog steeds iedere dag leuker.” 

Hoe ziet jouw mavo-klas er uit?  

“De mavo is het meest gemêleerde gezelschap op ons vavo”, vertelt Drik. “Er zitten ook oudere leerlingen tussen die hun middelbare school eerder niet hadden afgemaakt. Zij zijn bloedfanatiek om het dit keer wel goed te doen. Vaak willen zij ook nog doorstromen naar de havo. Ongeveer een derde van de leerlingen is jonger, zij hebben hun examen bijvoorbeeld niet gehaald. Zij moeten soms meer gemotiveerd worden.” 

Op welke manier geef jij les?  

Drik: “Ik wil mijn leerlingen met een beetje humor het nut van Nederlands in laten zien. Daarbij wil ik ze vooral ook geruststellen. Het is echt niet zo moeilijk als je denkt, vertel ik hun. Je kunt het heus wel en ik heb vertrouwen in je. En dat helpt echt.” Drik probeert zoveel mogelijk rekening te houden met alle verschillen tussen de leerlingen. “De één werkt heel zelfstandig, maar er is ook een grote groep met een vrij korte spanningsboog. Daarom probeer ik nooit te lang aan het woord te zijn. Ook  zorg ik altijd voor een korte pauze.”  Drik is steeds meer ICT-tools gaan omarmen in zijn onderwijs. “Ik gebruik het digiboard veel, laat PowerPointpresentaties zien en zet filmpjes in. Ook in de elektronische leeromgeving ‘Magister’ stuur ik iedereen linkjes en bestanden met interessante info. Zodat mijn leerlingen altijd vooruit kunnen.” 

Hoe is het contact met je leerlingen?  

“Ik vind de leerlingen hier ontzettend leuk. We communiceren heel gemakkelijk. Je kunt niet iedereen leren kennen, want daar moeten ze ook wel echt zelf voor openstaan. Ik vind het vooral belangrijk dat iedereen gezien wordt.” Drik merkt ook goed dat iedereen een eigen verhaal heeft. En daar schrikt hij wel eens van. “Je ziet soms echt schrijnende gevallen. Maar juist daardoor heb ik het idee dat veel leerlingen ook beter tegen een stootje kunnen en goed kunnen relativeren. Ze zijn niet verwend.” Ieder jaar weer vindt Drik het jammer dat zijn groep de school verlaat. “Maar ik krijg er altijd weer leuke leerlingen voor terug.” 

Waar geniet je het meest van?  

Drik: “Ik vind het heel fijn dat ik hier de tijd heb om leerlingen ook echt te begeleiden. Deze doelgroep past namelijk heel goed bij mij. Ik herken veel van hun gedrag. Chaotisch zijn, niet op tijd kunnen komen, moeite hebben met plannen. Dat had ik vroeger ook.” De dingen die Drik zelf door schade en schande heeft geleerd, wil hij doorgeven aan zijn leerlingen. “Ik begrijp waar ze mee worstelen. Daarom probeer ik ze niet alleen mijn vak bij te brengen, maar ook hierbij te ondersteunen.” 

Wat zijn de sterke punten van het vavo van ROC Nijmegen? 

Op het roc wordt iedereen in zijn waarde gelaten, merkt Drik. “De leerlingen zijn allemaal verschillend en juist die verschillen respecteren we. En dat kan ook, omdat we zo’n kleine opleiding zijn. Als docent op het vavo heb je ook meer tijd voor persoonlijke aandacht. Daardoor kun je meer begrip en geduld opbrengen. Alle leerlingen worden echt gezien. Zo kunnen we zorgen voor maatwerk.”

Waar ben jij het meest trots op?  

“Het onderwijs zit goed in elkaar”, vertelt Drik. “Ik vind het fijn om te zien dat we bijna alle leerlingen goed in het vizier hebben. We spannen ons elke dag in – als leerlingen dat zelf ook doen natuurlijk – om ze naar de eindstreep te helpen. En dat geeft heel veel voldoening.” 

Terug naar boven