Momenteel bekijk je deze website in een verouderde browser.

Studenten ontwerpen nieuwe brug voor Nijmegen

Geplaatst op 26 april 2019

Studenten van ROC Nijmegen hebben een spectaculair ogende wandel- en fietsbrug ontworpen die de entree van de Waalhaven zou kunnen overspannen. Het is de inzending voor een landelijke ontwerpwedstrijd.

Ook als ROC Nijmegen niet wint, is er een kans dat zijn ‘glimlachende’ brug wordt gebouwd. Dat hebben vertegenwoordigers van de gemeente Nijmegen, die de opdracht verstrekte om de brug te ontwerpen, inmiddels laten doorschemeren. 

,,De mensen die ons hebben begeleid, waren zeer onder de indruk van onze presentatie”, vertelt Rutger Ebben. ,,En er moet daar nu eenmaal een brug komen. Het zou fantastisch zijn als dat onze brug wordt.”

Wedstrijd

Ebben is de woordvoerder van de groep derde- en vierdejaars studenten civiele techniek, die het afgelopen schooljaar de inzending hebben voorbereid voor de wedstrijd SLIMcirculair. Er doen zestien andere scholen mee en op 14 juni wordt bekend wie gaat winnen. Elke school heeft een andere opdracht gekregen.

De acht studenten uit Nijmegen moesten een brug maken over de havenmond, als verbinding tussen de hoogbouw van de Kaapstander en de Havenweg aan de overkant. Ebben: ,,We dachten eerst dat het om een bruggetje van 5 meter ging, maar het moest een overspanning van 65 meter worden. Het is 75 meter geworden.”

De brug moet een belangrijk onderdeel worden van een recreatieve route tussen de oude Waalkade en een boulevard die aan de andere kant van de haven pal langs de Waal gaat lopen. Die loopt door tot de Vasim en het energiepark van Engie, dat openbaar wordt en groen wordt ingericht.

Herbruikbaar

De gemeente stelde een reeks eisen. Zo moest de brug niet alleen geschikt zijn voor wandelaars en fietsers maar ook voor rolstoelers. Heel belangrijk ook: er moeten schepen onderdoor kunnen. In de haven liggen niet alleen een twintigtal woonboten en het schipperscentrum, maar er zijn ook tien tijdelijke ligplaatsen voor binnenvaartschepen. Verder moeten de materialen herbruikbaar zijn en zo veel mogelijk al zijn gerecycled. Tot slot moet de brug zuinig zijn in energieverbruik en onderhoud.

Ebben: ,,We hebben gekozen voor een beweegbare brug. Als een schip de haven in of uit vaart, gaat hij omhoog. De brug bestaat uit twee bogen, want Nijmegen is een stad van boogbruggen. Fietsers en rolstoelers kunnen redelijk vlak oversteken, wandelaars moeten iets omhoog lopen. We hebben bewust de stromen wandelaars en fietsers uit elkaar gehaald. De loop- en rijbanen worden 4 meter breed, dus passeren is eenvoudig. De bogen vormen door hun stand een lach. Daarom hebben we de brug ‘De Glimlach van Nijmegen’ genoemd.”

De kleur zou stralend wit moeten zijn, want dat past in de omgeving, vinden de studenten. Het naburige wooncomplex De Lunet heeft die kleur. Ze hebben gekozen voor een brug een composiet van glas- en plasticvezels. ,,Graffiti en aanslag zijn eenvoudig te verwijderen.”

Milenniumbrug

‘De Glimlach van Nijmegen’ is eigenlijk het tweede ontwerp van de studenten, die in eerste instantie een bouwwerk hadden ontworpen in de vorm van een slingerende DNA-keten. ,,We gingen ter plekke kijken of het niet anders kon. Toen bleek dat fietsers over een terras moesten rijden. Dat leek ons niet handig. Daarom hebben we het bruggenhoofd verplaatst.”

‘De Glimlach’ doet denken aan de Millennium-brug in Gateshead, Newcastle. ,,We hebben ons laten inspireren door de scharnierpunten en aandrijvingspunten van die brug. De aandrijving komt onder de grond. Omwonenden zullen er weinig van merken. De brug is nogal licht.”

Naast Rutger Ebben hebben Nuna Buabai, Marijn Gerrits, Sjoerd Meijer, Joey Bos, Willem Bons, Tessa Meeuwsen en Emil Maters aan het ontwerp gewerkt. Sommigen zijn van de afdeling Infra en daarmee verantwoordelijk voor de technische berekeningen, de anderen van de afdeling Bouw en meer bezig met de esthetische kant. Ebben: ,,We moesten overleggen en compromissen sluiten. We hebben zitten kibbelen, net als in de praktijk.”

waalhaven DGVN openstaand 4

waalhaven DGVN openstaand 4

waalhaven DGVN openstaand 4

Bron: De Gelderlander, 23 april 2019

Terug naar boven