Momenteel bekijk je deze website in een verouderde browser.

Steeds meer samenwerking opleidingen Bouwkunde en Engineering

Geplaatst op 13 april 2021

"Waar past de warmtepomp?"

Vanwege de trend dat er in de bouw steeds meer duurzame techniek wordt toegepast, werken de opleidingen Bouwkunde en Engineering van ROC Nijmegen steeds meer samen. Zo vertelt Maral Ameri, docent Bouwkunde aan de opleiding Bouw en Infra aan Tech Gelderland. Want duurzaamheid is in de bouw steeds vaker te horen en voor beide opleidingen in de toekomst belangrijk. Daarom worden de leerlingen van beide afdelingen in groepjes aan het werk gezet. Bijvoorbeeld voor het warmtepomp-project. Wat voor project dat is en hoe de opleiding eruitziet lees je hieronder. 

Duurzaamheid is een woord dat in de bouw steeds vaker te horen is. Reden voor ROC Nijmegen om het als vak op te nemen bij de opleidingen Bouwkunde en Engineering. ‘‘Hoezo dat?’, mopperen leerlingen vaak in het begin van het eerste jaar’, zegt Maral Ameri, docent Bouwkunde aan de opleiding Bouw en Infra. ‘Tot ze ontdekken hoe leuk, belangrijk en interessant dit thema is. Het is ook een kwestie van bewustwording.’

Toekomstig beroep

Als jongeren aan de mbo-4-opleiding Bouwkunde aan het roc beginnen, hebben ze vaak geen flauw idee dat de herkomst van grondstoffen en bouwmaterialen een belangrijk onderdeel van hun toekomstige beroep is. Afgestudeerden gaan bijvoorbeeld aan de slag als werkvoorbereider bij een aannemer, bouwkundig tekenaar bij een architectenkantoor of een gemeente, ze vormen het middenkader. Bij het resultaat van hun inspanningen, de huizen, kantoren en andere panden die verrijzen, is het leefklimaat en de footprint voor het milieu, tegenwoordig ook van groot belang.

Duurzame toepassingen

‘Het is echt ontzettend belangrijk, want we kunnen niet doorgaan zoals we de afgelopen decennia bezig zijn geweest op deze planeet. We willen de studenten wakker schudden. Daarom laten we ze bijvoorbeeld met het warmtepomp-project ervaren wat duurzame toepassingen voor henzelf, hun eigen portemonnee kunnen betekenen’, zegt Hans Witte, docent aan de opleiding Engineering.

Bij dit project is het de bedoeling dat leerlingen van Engineering en Bouwkunde nauw samenwerken. Uiteindelijk moeten ze een rapport maken over de installatie van een warmtepomp in de (ouderlijke) woning van één van hen. ‘Op die manier zijn ze verplicht, thuis eens een keer naar de hoogte van de elektriciteitsrekening te kijken en naar het gasverbruik. Vaak hebben ze geen benul van de kosten’, zegt Hans Witte.

Twee studenten Bouwkunde en twee van Engineering gaan voor dit project gezamenlijk bekijken wat de mogelijkheden in de betreffende woning zijn. Ze moeten zaken onderzoeken als: hoe zit het huis bouwkundig in elkaar, welk type warmtepomp past het best en wat levert het op? Uiteindelijk rolt daar een verslag met de resultaten uit. ‘Daarin kan best het advies staan: doe het (nog) niet, ga eerst maar eens isoleren’, zegt Hans Witte. Maral Ameri: ‘Dat maakt niet uit. Het gaat om bewustwording van de studenten en om de samenwerking tussen de verschillende disciplines. Daar hebben ze straks, in het echt, ook steeds vaker mee te maken.’

Week van de duurzaamheid

Bij de bouw van nul-op-de-meter panden, het vinden van een goeie plek voor de warmte-terugwin-installatie, warmtepomp of het materiaalgebruik, kunnen ontwerpers (bouwkunde) en installateurs (engineering) niet meer om elkaar heen. Het is ook daarom dat ROC Nijmegen tegenwoordig jaarlijks een ‘Week van de Duurzaamheid’ op het programma heeft staan. Leerlingen werken dan in groepjes aan bijvoorbeeld het ontwerpen van tiny houses, ecologisch bouwen, hergebruik van materialen en het opwekken van energie voor een nieuwbouwproject. Wordt het wind-, zon- of waterkracht? Waterstof of biomassa? Wat kost het en wat is het rendement? Hans Witte: ‘Voor het beste resultaat moeten bouwkundigen en engineers echt samen aan de slag.

Dit artikel werd op 3 april geplaatst op Tech Gelderland

Studenten bezig met het windturbineproject.
Terug naar boven