Scheepsinterieurs bouwen iets voor jou?

Geplaatst op 21 april 2021

‘Scheepsinterieurs bouwen lijkt me heel interessant’

Luna Klomp volgt het eerste jaar van de opleiding Meubelmaker & Interieurbouwer niveau 2 aan het ROC Nijmegen. Ze wil graag scheepsinterieurbouwer worden. Docent Hout & Meubel Cliff Kosman begeleidt Luna en haar klasgenoten bij hun praktijkopdrachten. Ze vertelt aan Tech Gelderland: ‘Op deze opleiding leer je houtbewerken met de juiste gereedschappen en ontwikkel je fingerspitzengefühl.’

Student Luna Klomp (opleiding Meubelmaker & Interieurbouw)

 Aan de ene kant van het praktijklokaal Hout en Techniek in het gebouw Technovium in Nijmegen worden timmermannen (en vrouwen) opgeleid. De andere kant is het domein van de meubelmakers en interieurbouwers. Docent Hout & Meubel Cliff Kosman (38) bij ROC Nijmegen legt uit wat het verschil is: timmermannen werken aan de buitenkant van een huis en maken bijvoorbeeld kozijnen, ramen en deuren. Meubelmakers & interieurbouwers werken aan het interieur van een woning. ‘Dat is een ander slag mensen, vaak wat zachtaardiger en preciezer. Dat moet ook, want een meubel maken of een mooi interieurstuk is behoorlijk fijn werk.’

Luna Klomp (17) volgt het eerste jaar van de opleiding Meubelmaker & Interieurbouwer. ‘Ik wist eerst niet wat ik wilde en heb lang aan de zorg gedacht. Daarbij miste ik dingen zelf maken en het resultaat zien’, vertelt ze. ‘Ik kom uit een creatieve familie en wil sowieso iets met m’n handen doen. Op een open avond zag ik deze opleiding en kreeg ik informatie over de bouw van jachten en de interieurs daarvan. Dat vind ik heel interessant. En ze zoeken meiden, omdat het heel precies werk is.’

Basiskennis en basisvaardigheden

De opleiding Meubelmaker & Interieurbouwer van het ROC Nijmegen kent drie uitstroomrichtingen: meubelmaker, interieurbouwer of scheepsinterieurbouwer. In het eerste jaar staat het opdoen van basiskennis en basisvaardigheden centraal. Studenten leren welke soorten hout en andere materialen er zijn, ze leren gereedschappen herkennen en hanteren en ze krijgen les in veilig werken.
‘In periode één van het eerste jaar zetten ze hun eigen gereedschapskist in elkaar. Daarna leren ze met plaatmateriaal en machines werken. En maken ze een bureau met enkele schappen en een plint’, legt Cliff Kosman uit. De derde periode van het eerste jaar sluiten de studenten af met het maken van een sidetable van massief hout. Het maken van een bed, compleet met gebogen hout en demontabele verbindingen vormt de afsluiting van de vierde periode.

In het tweede jaar niveau 2 van de opleiding Meubelmaker & Interieurbouwer gaan de studenten twee keer tien weken op stage bij een meubelmakerij of een interieurbouwbedrijf. Daarna studeren ze af met een eindwerkstuk waar alle technieken die ze hebben geleerd in verwerkt zijn.

Meer studenten én meer meiden

Cliff Kosman vertelt enthousiast over de ‘gigantische stijging’ van het aantal studenten op de opleiding: ‘We hebben nu zestig eerstejaars, vorig jaar waren dat er 34. Én er hebben zich acht meiden aangemeld, dat is ook meer dan in andere jaren. Dat is super, want het is een mooi vak, ook voor vrouwen.’
Meer meiden op de opleiding, doet ook de jongens goed, constateert de docent. ‘Ze hebben vaak een fijnere motoriek dan de jongens, meer oog voor detail en hebben meer focus, waardoor ze vaak sneller dingen voor elkaar hebben. En: in een klas met jongens en meiden zijn de jongens veel rustiger.’
Luna Klomp glimlacht en zegt: ‘Met allemaal jongens in de klas is anders dan met meiden, maar het is wel gezellig.’

Praktijkervaring

Het grote verschil met een generatie geleden is dat de studenten die voor het vak van timmerman of meubelmaker kiezen vaak geen praktijkervaring hebben. Op het voorbereidend middelbaar onderwijs (vmbo) krijgen ze vooral theorielessen en minder praktijkonderwijs. Dat was in de jeugd van docent Cliff Kosman anders. Hij behoorde in 1998 tot de tweede lichting studenten die aan het ROC Nijmegen de Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL)-opleiding Meubelmaker & Interieurbouwer volgde. ‘Ik was op de LTS, de Lagere Technische School, al begonnen met timmeren. Daar hadden we zestien uur praktijkonderwijs in de week. Dus toen ik hier kwam, kon ik al met alle machines werken. Ik moest indertijd een kwalificatiewerkstuk maken om aan de opleiding te mogen beginnen.’

Die kennis ontberen de huidige studenten. ‘De jongeren die voor deze opleiding kiezen, willen graag met hun handen werken. Ze zijn 15, 16 jaar en weten vaak nog niet wat ze willen worden. Logisch, wie weet dat op die leeftijd’, zegt Cliff Kosman. Het belangrijkste is dat de studenten technische basiskennis en -vaardigheden leren, waarmee ze een startkwalificatie hebben, benadrukt hij. ‘Dan is de deur naar de arbeidsmarkt open. Een andere mogelijkheid is nog een jaar deze opleiding op een niveau hoger te doen.’

Technovium docent Cliff Kosman (Hout & Meubel) en student Luna Klomp (opleiding Meubelmaker & Interieurbouw)

Scheepsinterieurs

Luna is bezig met het maken van een bureau van plaatmateriaal en overlegt met Cliff Kosman hoe ze het beste met de freesmachine de inkepingen voor de houtverbindingen met lamello’s (kleine ovalen plaatjes) kan maken. ‘Het leuke van deze opleiding is, is dat je heel veel zelf aan de slag bent. Als je iets niet weet, vraag je het aan de docent, die je verder helpt’, vertelt Luna Klomp. ‘Als je iets zelf maakt en het lukt, dan is dat echt fijn.’

Luna Klomp heeft haar zinnen gezet op de richting scheepsinterieurbouwer. Het maken van scheepsinterieurs is een vak apart, dat weet ze. ‘De Nederlandse jachtindustrie behoort tot de wereldtop, samen met de Duitsers en de Italianen.’

Dit artikel werd op 14 april 2021 gepubliceerd op Tech Gelderland.