Momenteel bekijk je deze website in een verouderde browser.

Studenten Creatieve Technologie bouwen ‘maai-eend’

Geplaatst op 15 juli 2022

Jim, Siem, Koen en Daan houden van technische uitdagingen en experimenten, daarom past de opleiding Creatieve Technologie van het ROC Nijmegen perfect bij hen. Met z’n vieren werken ze aan een leuk, grappig, maar vooral leerzaam schoolproject.

In de werkplaats staan vier jongemannen, studenten van het Nijmeegse ROC, om een voertuig in aanbouw. “Hoe gaan we dit oplossen jongens?” vraagt Siem aan zijn klasgenoten. Er zit te veel speling op een wiel waarvoor ze een oplossing bedenken. Siem (17), Koen (18) en Daan (18) zijn tweedejaarsstudenten van de opleiding Creatieve Technologie en Jim (19) derdejaars. De liefde voor techniek maakten hen naast klasgenoten ook maten. Al pratende kregen ze het idee zelf een cross-voertuig te bouwen. Dat idee legden ze voor aan hun docenten, die hen de goedkeuring gaven om het idee uit te werken en daarmee punten te verdienen die ze nodig hebben om hun opleiding te laten slagen.

Op Marktplaats vonden ze een motorblok van een deux chevaux, ook wel eend genoemd, waarvan ze na een korte onderhandeling eigenaar werden. Met het op de kop tikken van een gebruikte zitmaaier kon hun missie beginnen; het motorblok van de eend inbouwen in de zitmaaier. Een uitdagende klus die ze omdoopten tot ‘project maai-eend.’ Jim: “In januari zijn we begonnen met het werkend maken van het motorblok. We controleerden de zuigers, kleppen, krukas en alle andere inhoud en de elektra aan de buitenkant. De zitmaaier werd gestript.” Met nog een mooie vondst van wielen bij het grof vuil, begonnen de mannen aan het opbouwen van hun crossmobiel.

Diverse technieken als meten, lassen en slijpen van ijzer komen om de hoek kijken bij het bouwen. Daarnaast hebben de docenten eisen voorgelegd waar dit schoolproject aan moet voldoen bij de beoordeling. Jim: “De maai-eend moet bijvoorbeeld van nul naar vijftig km/u kunnen rijden in vijf seconde. We moeten een 3D metaal geprint onderdeel toevoegen en een presentatie geven.” Het bouwproces dat de leerlingen dit schooljaar willen afronden loopt naar wens, op wat kleinigheidjes na Daan: “Door te samenwerken leer je communiceren dat is soms nog lastig, maar daar wordt aan gewerkt. Het is gezellig om hier samen aan te klussen.” Zijn maten knikken instemmend.

Er is nog veel te doen tot het einde van het schooljaar. Schokbrekers moeten er bijvoorbeeld nog op, busjes gedraaid worden voor de voorassen en het vastmaken van koppeling, rem en gas. Met het sturen van foto’s worden de docenten op de hoogte gehouden over de vordering van het schoolproject. “Als we klaar zijn gaan we ermee rijden en crossen,” vertelt Koen met twinkelende ogen, “maar eigenlijk gaat het daar niet om. Het gaat echt om het bouwen.”

Terug naar boven