Momenteel bekijk je deze website in een verouderde browser.

Innovatie met app in de introductieweek bij ROC Nijmegen

Geplaatst op 31 augustus 2021

Mede-ontwikkeld door ACBN Evenementenbureau Nijmegen en studenten van ROC Nijmegen

Op 6 september start de introductieweek met nieuwe studenten op ROC Nijmegen. Met een speciaal ontwikkelde CityGame app maken studenten van 113 klassen die week kennis met de stad Nijmegen, met hun opleiding én met elkaar. Door de versoepelde coronamaatregelen is het weer mogelijk dat studenten elkaar fysiek ontmoeten en samen met de app aan de slag gaan.

Samenwerking evenementenbranche

ACBN Evenementenbureau Nijmegen en ROC Nijmegen hebben de krachten gebundeld en samen de ROC Nijmegen CityGame app ontwikkeld. ABCN, de stichting die o.a. de Vierdaagsefeesten organiseert, coördineerde samen met Kube Events de technische applicatie. Studenten van de opleiding Marketing, Communicatie en Events en het leerbedrijf ‘Evenementenbureau’ van ROC Nijmegen zorgden voor de inhoud.

De organisaties kwamen in coronatijd met elkaar in contact. Beide zijn actief in de evenementenbranche en het idee ontstond om elkaar te versterken. Voor studenten een mooie kans om praktijkervaring op te doen bij een eventbedrijf met meer dan 50 jaar ervaring. Voor ACBN past de samenwerking bij hun dna: als stichting organiseren ze events met maatschappelijke impact. Ze dragen daarmee graag bij aan het opleiden van de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt.

Joris Bouwmeister, directeur-bestuurder ACBN: “We zijn heel blij met de nieuwe samenwerking met ROC Nijmegen. Extra bijzonder dat dit in coronatijd gelukt is, een periode waarin de mogelijkheden beperkt zijn voor onze branche. Het biedt nieuwe kansen voor de toekomst en met de CityGame voor studenten dragen we bij aan al het moois wat Nijmegen te bieden heeft.”

Ontmoeten en ervaren

Door corona zijn leerlingen het afgelopen anderhalf jaar weinig naar school geweest en hebben ze elkaar veel minder gezien dan normaal. Nu er weer meer mogelijk is, is het eerste product van de samenwerking dan ook gericht op ontmoeten en ervaren, en op een warm welkom. Met de app lopen de studenten een route door de stad waarbij ze onderweg vragen beantwoorden door middel van het scannen van de juiste QR-codes. Zo leren ze op een leuke manier de stad en hun opleiding kennen.

Mbo’ers betrokken bij álle events

Intussen kijken de samenwerkingspartners alweer verder naar de volgende stap. Marian Scholten, teammanager Marketing, Communicatie en Events van ROC Nijmegen zegt daarover: “Alle evenementen in Nijmegen mede georganiseerd door een mbo-student. Zo zouden we dat vanuit onze school graag zien. De CityGame app die we samen hebben ontwikkeld, is een prachtige eerste stap van samen innoveren, die veel goeds belooft voor de toekomst.”

Opleiding

De evenementenbranche heeft door corona klappen gekregen maar krabbelt weer op. Het afgelopen jaar zijn er meer online events geweest dan ooit. De opleiding marketing en eventorganisatie heeft veel te bieden voor studenten: het is een brede opleiding waar je veel kennis en praktische vaardigheden opdoet die op allerlei plekken inzetbaar zijn. 

Terug naar boven