Momenteel bekijk je deze website in een verouderde browser.

Hospitality challengeweek: 3 tot en met 5 april

Geplaatst op 28 maart 2023

Regionale werkveld daagt ROC-studenten uit met hospitality vraagstukken.

Van 3 tot en met 5 april 2023 vindt de tweede hospitality challengeweek plaats. Ruim 80 ROC-studenten komen dan bij elkaar om samen te werken aan een aantal hospitality vraagstukken uit de regio. Werkgevers uit het Rijk van Nijmegen hebben echte casussen ingediend waarmee de studenten aan de slag gaan. Voor ROC-studenten een mooi voorbeeld van flexibel en contextrijk onderwijs, voor de werkgevers een interessante kijk en oplossing voor zijn vraagstuk.

Thema: hospitality

Hospitality is een steeds belangrijker onderdeel van werk. Want de klant vraagt meer dan alleen vakmanschap. Gastvrijheid wordt steeds belangrijker voor een duurzame bedrijfsvoering. Tegelijkertijd liggen de verwachtingen van klanten steeds hoger, waardoor het een steeds grotere uitdaging wordt om deze waar te maken. Terwijl sprake is van een groeiende vraag naar technologisch slimme oplossingen, hebben de afgelopen per jaar duidelijk gemaakt hoe belangrijk persoonlijke en oprechte aandacht tussen bedrijf en klant is.

Wat doen we tijdens de challengeweek?

Tijdens de challengeweek gaan studenten, werkgevers en experts op zoek naar slimme oplossingen om de hospitality bij de werkgevers te vergroten. Studenten zetten de klant centraal. Wat wil hij of zij? Wanneer heeft de klant een goede ervaring, is hij enthousiast? De eerste dag identificeren ze de uitdagingen en zoeken gezamenlijk naar mogelijke oplossingen. Op de tweede en derde dag brengen de studenten de oplossing een stuk verder door deze uit te werken en deze te presenteren aan een jury.

Waarom een challengeweek?

Het onderwijs binnen ROC Nijmegen wordt steeds flexibeler en uitdagender. Dat past ook bij de veranderende arbeidsmarkt en veranderende behoefte van de studenten. Flexibel en uitdagend onderwijs is onderwijs dat - onder meer - contextrijk is en dat de samenwerking met het werkveld opzoekt.

Deze challengeweek is daarvan een mooi voorbeeld. Studenten van verschillende opleidingen werken aan een uitdagende opdracht buiten het klaslokaal, in een andere werkvorm aan casussen vanuit het werkveld. Studenten krijgen de kans om buiten de gebaande paden met een frisse blik naar bestaande casussen te kijken. Voor werkgevers levert dit inspiratie en oplossingen op. Een mooie win-win.

De challengeweek is mede mogelijk gemaakt door

  • HANOS Nijmegen

  • Museumpark Orientalis

  • Stichting Hubert

  • Thermen Berendonck

  • Centerparcs

Wil jij volgend jaar ook meedoen?

We kunnen dit mooie evenement van leren en innoveren niet mogelijk maken zonder jouw hulp en van vele andere sponsoren, experts en bedrijven. Voor deze editie is inmiddels alles geregeld. Maar ook volgend jaar zullen we een challengeweek opzetten.

Je kunt helpen bij de challengeweek door:

Neem gerust contact met ons op. Dan kunnen we je er alles over vertellen.

De Challenges

HANOS Nijmegen

HANOS levert onder andere horecaproducten aan restaurants, cafés, hotels én de horecaopleidingen van ROC Nijmegen. Het grootste gedeelte van deze producten wordt besteld via de webshop. Maar de HANOS heeft ook een hele mooie winkel in Nijmegen! Hier kunnen horecaondernemers, chefkoks en keukenpersoneel veel inspiratie opdoen.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat horecamedewerkers zich uitgenodigd voelen een bezoek aan de HANOS te brengen om inspiratie op te doen?

Museumpark Orientalis

Museumpark Orientalis is het oudste openluchtmuseum van Nederland. Als bezoekers bij het museum aan komen, hebben ze vaak al een tijdje gereisd met de auto, fiets of het openbaar vervoer. Als ze net binnen zijn, willen ze graag naar het toilet of een kopje koffie kunnen drinken. Op dit moment zijn de kassa, toiletten en horecahoek echter geen geheel. Graag zouden we dat veranderen. 

Hoe zorgen we ervoor dat onze bezoekers vanaf het eerste moment van aankomst een warm welkom ervaren?

Stichting Hubert

Hubert heeft een groot cultureel terras waar het in de zomer erg druk is. Bezoekers kunnen zich vrij door de locatie bewegen en overal gaan zitten en staan of de programmering binnen bekijken. Mensen kunnen zelf hun eigen drankje of eten aan de bar of bij de keuken halen. Hubert werkt dus niet met bediening of een gastheer of gastvrouw. Daardoor is er weinig contact tussen de bezoekers en het personeel van Hubert.

Hoe kunnen wij de gastvrijheidsbeleving verhogen, ondanks de weinige contactmomenten met de bezoekers?

Thermen Berendonck

Thermen Berendonck wil digitalisering inzetten om de gastbeleving te optimaliseren, maar wil de persoonlijke aandacht voor gasten niet uit het oog verliezen. Berendonck heeft bijvoorbeeld een receptie waar gasten binnen komen en inchecken. Kan die check-in sneller en efficiënter door digitalisering in te zetten, zonder de persoonlijke aandacht en het contact tussen personeel en de klant te verliezen? Ook eenmaal binnen bij het saunaplein en de restaurants speelt deze vraag. Er lopen wel medewerkers rond, maar zij zijn niet altijd op het juiste moment op de juiste plek om vragen van gasten te beantwoorden. Kunnen we ook op deze plekken digitalisering inzetten zodat het wél bijdraagt aan de gastbeleving, maar de persoonlijke touch niet verloren gaat?

Hoe kan digitalisering bijdragen aan een optimale gastbeleving voor onze bezoekers, met behoud van de persoonlijke benadering en aandacht voor onze gast?

Centerparcs

Casus 1: Centerparcs Meerdal heeft een groot activiteitenaanbod. We verdelen onze gasten in twee categorieën: daggasten en vakantiegasten. Ons vraagstuk gaat over daggasten. Hoe zorgen we ervoor dat de daggasten meer gebruik maken van de vele activiteiten en faciliteiten op het park? En hoe zorgen we ervoor dat de daggasten ook terugkeren naar ons park?

Hoe kunnen we daggasten van buiten het park zich welkom laten voelen, zodat ze gebruik komen maken van de faciliteiten op ons park?

Casus 2: Klanten boeken vaak al een aantal maanden van tevoren hun verblijf bij Centerparcs via de website. Graag willen we onze gasten vanaf het moment dat ze boeken tot het moment van aankomst op het park al een gevoel van hospitality ervaren. Hoe kunnen we dit het best aanpakken?

Hoe kunnen we de gast vanaf het moment dat hij een vakantie bij ons boekt als hospitality laten ervaren, zodat hij meteen in de vakantiesfeer komt?

Neem contact op met de organisatie

Heb je nog vragen, wil je meedoen of kun je een bijdrage? Laat het ons weten en neem contact op met één van de hoofdorganisatoren:

Terug naar boven