Het intakegesprek

Vanwege de coronamaatregelen vinden er geen intakegesprekken op locatie plaats. Intakegesprekken worden op dit moment telefonisch of virtueel gedaan. Na aanmelding krijg je te horen op welke wijze.

Wanneer krijg je een intake?

Het (telefonische) intakegesprek krijg je als je niet direct vanuit het voortgezet onderwijs komt. Je krijgt ook een intakegesprek als je wel vo-leerling bent en je:

Wat kun je verwachten?

Wat moet je zelf voorbereiden en wat kun je zoal verwachten tijdens het gesprek?

  1. Doorstroomdossier
    Na een aanmelding krijg je een uitnodiging met een datum en tijdstip voor een telefonisch of virtueel intakegesprek. Voor het telefonische intakegesprek moet je vier dagen van te voren een digitaal doorstroomformulier invullen en opsturen naar de 'intaker'. De link naar het digitale invuldossier en het mailadres van die intaker staan in de uitnodiging.
    Als je een afgerond DDD (Digitaal Doorstroom Dossier) hebt in Intergrip, kun je dit daarnaast gebruiken bij het (telefonische) gesprek.  
  2. Let op: we kunnen alleen samen in gesprek, als je een ingevuld dossier doorgestuurd hebt.
  3. Jouw vragen
    Je kunt ons tijdens het gesprek alles vragen over de school en de opleiding. Schrijf je vragen van tevoren op. Zo vergeet je ze niet.  
  4. Onze vragen
    Andersom zijn we nieuwsgierig naar jou. Je kunt van ons vragen verwachten over je leerervaringen op je vorige school, maar we zijn ook benieuwd naar jouw interesses en hobby’s. En natuurlijk willen we van je weten waarom je speciaal voor deze opleiding kiest en wat jij belangrijk vindt in het leerproces. 
  5. Past de opleiding en het werk bij jou?
    Ook bespreken we met elkaar of het werk wat je later wilt gaan doen bij jou past. En of je kunt voldoen aan de eisen van de opleiding. 
  6. Extra begeleiding 
    Heb je extra begeleiding nodig, dan maken we daar afspraken over. Je wordt er niet op afgewezen. Vertel ons dus tijdens dit gesprek, als je bijvoorbeeld op je vorige school extra begeleiding hebt gehad. Dan kijken we samen wat je nodig hebt en of we dat kunnen bieden.

Let op: je inschrijving is pas definitief als we de onderwijsovereenkomst in ons bezit hebben, die zowel door jou als door ROC Nijmegen is ondertekend.

Welkomstactiviteit

Je wordt vlak voor de zomervakantie uitgenodigd voor een welkomstactiviteit. Hierbij leer je de andere studenten kennen.

Dyslexie of dyscalculie

Heb je ernstige problemen met taal of rekenen, of ben je in het bezit van een verklaring dyslexie (bij taalproblemen) of dyscalculie (bij rekenproblemen)? Vertel het ons tijdens het gesprek. Deze verklaring vragen we later bij je op. Kijk ook bij Taal en Rekenen.

Beperking of handicap

Heb je een handicap, chronische ziekte of gedragsprobleem waardoor je extra begeleiding in je leerproces nodig hebt? Vul dit in op het doorstroomformulier. Kijk ook bij Persoonlijke begeleiding.

Onderwijsovereenkomst

Afspraken over extra begeleiding leggen we vast in een bijlage bij de onderwijsovereenkomst.

Klacht of suggestie aanmelding of intake

We werken volgens gedragsregels en richtlijnen. Maar misschien loop je toch tegen een situatie aan, waar je niet helemaal gelukkig mee bent. Of waar je ronduit ontevreden over bent. Je klacht of suggestie kun je bij ons indienen. 

Ga dan eerst in gesprek met de persoon met wiens besluit of gedrag je het niet eens bent. Probeer samen tot een oplossing te komen waarin iedereen zich kan vinden. Kom je er alsnog niet uit dan kun je een klacht indienen.

 

Officiële toelatingseisen

Op Rijksoverheid lees je meer over de officiële toelatingseisen mbo.