Momenteel bekijk je deze website in een verouderde browser.

Uit interviews met een dwarsdoorsnede van medewerkers van het ROC Nijmegen zijn verschillende rollen gekomen.

Onze missie is: 'een partner zijn in levenslang en ondernemend leren'. Om deze missie waar te maken moeten we ondernemend zijn en voortdurend blijven inspelen op de vragen vanuit onze omgeving. Samenwerking en zelfontwikkeling zijn daartoe onontbeerlijk. Deze kerncompetenties - ondernemerschap, klantgerichtheid, samenwerken en zelfontwikkeling - vinden we dan ook voor iedereen binnen de organisatie belangrijk. Hoe de competenties tot uiting komen in concreet gedrag is uiteraard afhankelijk van de functie die iemand heeft en de specifieke werksituatie waarin iemand werkzaam is. Vandaar dat we de competenties telkens eerst in algemene termen beschrijven en vervolgens voorbeelden geven van concreet gedrag in specifieke werksituaties.
Deze voorbeelden zijn niet uitputtend en vrij algemeen van aard. Zij dienen als richtsnoer waarmee we elkaars gedrag en competenties in kaart kunt brengen.

Deze competenties hebben betrekking op het motiveren, sturen en begeleiden van medewerkers en teams op een zodanige manier dat optimaal wordt bijgedragen aan de organisatiedoelstellingen. Competenties uit dit cluster zijn gericht op het creëren van een werksituatie waarbinnen medewerkers en teams tot optimale resultaten kunnen komen en waarbinnen voldoende ruimte is voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers.

Medewerkers met een leidinggevende, coördinerende of coachende rol kunnen uit dit cluster putten. Leidinggeven kan op verschillende manieren, elke leider heeft immers zijn eigen stijl. Welke competenties van belang zijn hangt dus af van de stijl van leidinggeven maar met name ook van de samenstelling van het team en de aard van de werkzaamheden.

Afhankelijk van deze factoren kunt je die competenties kiezen die het meest van toepassing zijn.

Competenties uit dit cluster zijn nodig om een leerklimaat te scheppen waarin optimaal ingespeeld wordt op de verschillende leerbehoeften van onze deelnemers en zelfstandig leren een belangrijke plek inneemt.

Deze competenties zijn van belang voor medewerkers die direct betrokken zijn bij het leerproces van deelnemers of van collega's/ medewerkers. De gedragsvoorbeelden bij de competenties zijn niet uitputtend maar geven slechts een idee van hoe de competentie er concreet uit kan zien. De uiteindelijke invulling is uiteraard afhankelijk van de specifieke sector of vakrichting waarin u werkzaam bent. Hopelijk geven ze je voldoende inspiratie om je eigen voorbeelden te verwoorden.

Deze competenties dragen bij tot effectief sociaal gedrag in de interactie met anderen, zowel binnen als buiten de organisatie. Het zijn competenties die voor elke medewerker belangrijk kunnen zijn, ongeacht de functie of rol die wordt vervult. 

Juist daarom zijn deze competenties nog algemener geformuleerd dan de competenties uit voorgaande twee clusters. Algemene termen zijn echter gemakkelijk te vertalen door situatiespecifieke termen (bijvoorbeeld: deelnemer of collega in plaats van 'de ander').

In dit cluster gaat het om competenties die gericht zijn op het verzamelen en analyseren van informatie, het leggen van verbanden, het vormen van standpunten en het maken van afwegingen en nemen van besluiten. Deze competenties komen met name van pas bij beleids- en besluitvorming en ontwikkelwerk.

Deze competenties hebben betrekking op het creëren van een zinvolle werksituatie, zowel voor jezelf als voor anderen. Het gaat om de eigen motivatie en (werk)houding en het organiseren van het eigen werk. Het zijn competenties die voor elke medewerker belangrijk kunnen zijn, ongeacht 
de functie of rol die wordt vervult.

Net als bij het vorige cluster zijn deze competentiebeschrijvingen zeer algemeen van aard. Algemene termen zijn echter gemakkelijk te vertalen door situatiespecifieke termen (bijvoorbeeld: deelnemer of collega in plaats van 'de ander').

  1. Interpersoonlijk competent
  2. Pedagogisch competent
  3. Vakinhoudelijk & Didactisch competent
  4. Organisatorisch competent
  5. Competent in het samenwerken met collega's
  6. Competent in het samenwerken met de omgeving
  7. Competent in reflectie en ontwikkeling

Heb je als medewerker of student hulp nodig? Hier staan wat oplossingen voor de meest voorkomende problemen. 

Als je er niet uit komt dan neem je contact op met Het Servicepunt.

In Expo geven we decanen, mentoren en schoolleiders informatie over het onderwijs bij ROC Nijmegen. 

Deze Expo verschijnt vlak voor onze Open Dag van 25 november. Dit keer is er tijdens de Open Dag een speciaal programma voor mentoren.

Vorig jaar was er veel belangstelling om met derdejaars vmbo-t bij ons op bezoek te komen. De reacties na een bezoek waren zo positief dat we er een vervolg aan geven

Open in de lijst met linkjes hier onder de juiste locatie.

Daarna kun je het formulier op de pagina gebruiken om bezoekers te registreren (als ze dat al niet hebben gedaan vanuit huis).

Bij een succesvolle registratie staat er bovenaan het formulier "Gelukt, dankjewel"

Ontdek de mooiste ervaringen van (oud-)studenten en cursisten. Echte verhalen van echte mensen zoals jij. 

Bekijk onze events

Wij geven voorlichtingen op scholen in de regio. Hieronder een overzicht van de geplande voorlichtingen.

Onze vakanties wijken soms af van de data die Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) adviseert. De data van het ministerie van OCW zijn niet verplicht voor het mbo. Deze data gelden wel voor het voortgezet onderwijs en de basisscholen.

Stages spelen een belangrijke rol in mbo-opleidingen en zijn voor veel studenten de eerste stap naar de arbeidsmarkt. Meestal is stagelopen heel erg leuk en leerzaam. Maar soms krijgen studenten te maken met stagediscriminatie. Vaak vinden studenten het lastig om hier over te praten. Om het onderwerp bespreekbaar te maken, hebben we een aantal studenten, een docent en een werkgever gevraagd hun verhaal te delen over dit onderwerp.

Lees hier de verhalen van de foto-expositie. Of neem een kijkje op jouw locatie!

  • Campusbaan : 21 maart t/m 3 april
  • Heyendaalseweg: 4 april t/m 17 april
  • Boxmeer : 18 april t/m 26 april
  • Marterstraat : 13 mei t/m 27 mei
  • Energieweg : 28 mei t/m 11 juni
Terug naar boven